Stel je voor: een klant komt puffend binnen, midden in juli. Auto bloedheet, ramen open, maar geen zuchtje koelte uit de ventilatie. “Waarschijnlijk alleen koudemiddel bijvullen,” denkt ‘ie. Maar jij weet beter. Het zou zomaar de aircopomp kunnen zijn.
En ja — precies dát onderdeel is vaak de boosdoener. Bij ECU Repair zien we het maar al te vaak: aircopompen die het begeven zonder duidelijke aanleiding. Maar het goede nieuws? Wij ondersteunen honderden (!) typen en onderdeelnummers. Van Bosch tot Delphi, van VAG tot Fiat. Grote kans dat we ‘m al op de plank hebben liggen, of snel kunnen fixen.
Eerlijk? Het is zo’n onderdeel waar de gemiddelde automobilist nog nooit van gehoord heeft. Tot hij stukgaat.
De aircopomp — ook wel compressor genoemd — is het hart van het aircosysteem. Hij zet koudemiddel onder druk en zorgt ervoor dat het koelmiddel gaat circuleren. Geen werkende pomp? Geen koele lucht. Zo simpel is het.
Toch wordt de aircopomp vaak overgeslagen bij een snelle diagnose. Waarom? Omdat de symptomen lijken op andere oorzaken: kapotte sensoren, lekkages of een lege vulling. Maar wanneer het systeem wel gevuld is, maar nog steeds niet koelt... dan is de pomp ineens verdachte nummer één.
Een aircopomp kan op verschillende manieren stukgaan. Een greep uit de klassiekers:
Sommige garages vervangen meteen het hele systeem — kostbaar én zonde. Bij ECU Repair kijken we of revisie een optie is. In veel gevallen kunnen we de pomp demonteren, reinigen en weer werkend krijgen. Scheelt kosten. En je klant is sneller weer onderweg, mét airco.
Wist je dat er alleen al voor VAG-voertuigen tientallen verschillende aircopompvarianten zijn? En dat bij Peugeot of Citroën het OE-nummer per modeljaar flink kan verschillen?
Daarom hebben wij een uitgebreide databank met onderdeelnummers, referentienummers en foutcodes. Of je nou zoekt op 1K0820859F, 9670419280, of gewoon “aircopomp Opel Corsa D” — we vinden ‘m wel. En mocht je twijfelen: stuur ons een foto of het chassisnummer. We checken het binnen een paar minuten.
Steeds vaker is het niet de pomp zelf, maar de aansturing die faalt. Denk aan signaalverlies tussen pomp en ECU, kapotte relais of foute CAN-communicatie. En dat is precies ons terrein.
Samen met onze partner Opel ECU Reparatie lossen we ook deze dieperliggende storingen op. Soms zit de oorzaak niet in de pomp, maar in het motormanagementsysteem of de klimaatmodule zelf. En daar komen wij in beeld. We denken verder dan symptoombestrijding — we zoeken de echte oorzaak.
Simpel zat.
Een kapotte aircopomp klinkt misschien als iets voor “later wel een keer”. Maar zeg nou zelf — hoe vaak komen mensen terug voor airco-ellende als je alleen bijvult en het probleem blijft? Precies.
Als garagebedrijf kun je je onderscheiden door niet alleen symptoombestrijding te doen, maar ook de oorzaak te fixen. En het mooiste is: je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Laat ons je partner zijn.
Wij hebben de tools. De ervaring. De onderdelen. En — belangrijker nog — we spreken jouw taal.
Heb je een pomp liggen die verdacht stil is gebleven na een bijvulbeurt? Zit je met een foutcode waar je niet uitkomt? Of heb je een klant met een exotisch model en weet je niet of er nog onderdelen voor zijn?
Laat het ons weten. Grote kans dat we ‘m al eerder hebben gehad. En anders vinden we wel een oplossing.
Wij ondersteunen ook volledige revisie van bijbehorende klimaatmodules, relaiskasten en ECU-aansturing. Eén aanspreekpunt. Eén pakket. Alles geregeld.
ECU Repair – jouw partner in airco, ECU’s en elektronica.